CBBEKAREN %4% %43 7 145-84 2008 /X FIE
Taiwan International Studies Quarterly, Vol. 4, No. 4, pp. 145-84 Winter 2008

Media Panic or Manic: The 2004 Taiwan
Parliamentary Election in the Local
English-Language Press’

Lutgard Lams
Assistant Professor, Department of Languages and Literature
Hogeschool-Universiteit Brussel, Brussels, Belgium

Abstract

Periods of national and local elections can be profiled as perfect
moments to create an open observation sphere for political actors, the
electorate and the news media to articulate their convictions. Electoral
campaigning across the world has increasingly been played out in the
media, the arena par excellence for politicians to influence voting
behavior. It is in this context that the present study investigates
ideological investments underlying the R.O.C. 2004 parliamentary
elections coverage in the Taiwanese English-language dailies. Drawing
on the insights of Discourse Analysis and Linguistic Pragmatics this
paper illustrates how each daily participates in the pre-election
campaigning and how ideological positions still shape the newspapers’
post-election coverage. Linguistic strategies are investigated in all LY
election-related articles over a ten-day period in December 2004.

Keywords: discourse analysis, electoral campaigning, ideology, media
representation, pragmatics, Taiwanese English-language

press

The author wishes to thank the anonymous reviewers of the Taiwan International Studies
Quarterly for their valuable suggestions and advice.



146 (GHBBERAREFR) F 44 % 40 (2008/ % F5)

Introduction

The present paper aims to investigate the extent to which media participate
in shaping public opinion at critical moments of historic importance for a
community such as national or local elections. In particular, it attempts to
recover ideological meaning generation in the Taiwanese English-language
newspaper coverage of the December 2004 parliamentary or Legislative Yuan
(LY) elections. Drawing on the insights of discourse theory and methodology of
critical discourse analysis (Fairclough, 1995; Wodak & Meyer, 2001) and
linguistic pragmatics (\Verschueren, 1999), the study consists of a critical
investigation of representational practices and the underlying interpretive
frameworks of the three dailies (China Post (CP), Taipei Times (TT) and Taiwan
News (TN)) in a comparative perspective over a sampling period of nine days
(December 7-15, 2004), comprising the latter days of the pre-electoral
campaign and the first few days of the post-electoral period.

As public stages: “the media generally constitute a major domain in
society where power is circulated, thus socially constructing truth and
knowledge and as a result (re)producing assumptions and ideologies” (Lams,
2005: 117). Media coverage is often the primary source of political information
for citizens and as such, their role in covering campaigns and elections is a
critical element in the process of electing a community’s representatives or
prime leader. In normative media theory the tasks which the media should have
in a democratic society are seen to revolve around two central themes: how
media should relate to “those who govern” and how they should relate “to the
governed” (Asp, 2007: 32). As theoretical premises of the functions of news
media in a democratic society, one can look at their democratic value as well as
normative and descriptive functions. The democratic value of the media
consists of their contribution to free opinion formation. This rests on two



Media Panic or Media Manic 147

normative functions: informing the citizenry and scrutinizing those who govern.
The informative function can be described as follows: supplying different
opinions in a fair and impartial manner as well as providing information on
issues, the value of which can be assessed in terms of relevance, density,
breadth and depth. Scrutinizing those in power includes exposing misbehaviour
with a correct attitude in using truthful, relevant material from an independent
and fair perspective (Asp, 2007: 33).

If we hold news executives to these highest possible standards of coverage
in a democratic polity, we can expect a press coverage of the 2004 Taiwan LY
elections that is issues and candidates-oriented and that aims to educate voters
about democratic processes and devote equal room to diverse political
perspectives. Reporters should be dedicated to helping the public make sense of
competing political arguments by defining terms and filling in needed
information. It is expected that accuracy of the evidence offered is duly
assessed and “truth checks” of political ads, slogans and promises are provided.
Additionally, it makes good journalism if any claims/counterclaims can be
related to the probable impact of the proposed policies on the citizenry.

A central research question therefore focuses on whether the three dailies
under examination fit the above sketched ideal picture of what electoral
coverage should be all about or whether they take part in the pre-election
campaign by presenting some particular issues in a way that caters to their own
presumed constituencies. Are the papers presenting a balanced picture and in-
depth analysis of the candidates’ platforms or are they frantically trying to
influence voting behavior? Is there any manic enthusiasm to evoke a sense of
discursive community by giving ample forum to public statements of their
favorite candidate(s) and by using particular discursive strategies in their
narratives invested with the ideological messages of their preferred political
party?

A further question, dealt with in the first part of this textual analysis,



148 (EBEKRAREFR) F 44 % 40 (2008/ % F5)

probes into the presence of any signs of panic in the sense of (participating in)
negative campaigning by discrediting the opponent. Creating panic by
amplifying diverging sensations whenever societies are divided over political
ideologies and other polarizing issues such as identity and ethnicity allegiances
can be a tactic to evoke a certain sentiment of crisis to steer voting behaviour,
especially of swing voters. What is the calibration between coverage of the
tactical game and opinion polls about who is ahead on the one hand and reports
on what the candidates have promised and done on the other hand? The second
section of the analysis investigates whether the same ideological positions
underlie the papers’ post-electoral coverage. How does each daily reflect upon
the outcome and how are interpretations presented? Will the post-electoral
coverage be more interpretive than descriptive? Is Patterson’s argument that
“Today, facts and interpretation are freely intermixed in election reporting”
(Patterson, 1993: 67) still applicable in this particular corpus of election
coverage? Is any electoral setback minimized in a frantic effort of image
rebuilding or will it lead to introspective reflection of possible causes leading to
this perceived setback and, conversely, will any positive result spark image

reinforcement and manic euphoria?

The corpus comprises all LY-related articles, which total 277 (87 (CP), 112
(TT) and 78 (TN)) over a nine-day period from 7 to 15 December 2004. The
reason of this focus on the English-language press is inspired by their explicit
mission to not only bring the world to Taiwan but especially deliver Taiwan
news to the foreign community, as professed in their mission statement. For this
case study, however, the picture gets more complicated, when considering that
this targeted international audience does not belong to the voting constituency.
It follows that the particular hybrid readership (mix of local Taiwanese citizens
as well as foreign nationals) will have to account for any participation in
campaigning activities. Indeed a sizeable proportion of the targeted readership
consists of the Taiwanese electorate, eager to enhance their English language
skills and/or interested in reading domestic and foreign news coverage from a



Media Panic or Media Manic 149

more international perspective.'

Before outlining the main results of our study we first have a look at
methodology and the significance of context in its broadest possible sense for a
pragmatic textual analysis, the focus of which is on “the empirically observable
meaningful functioning of linguistic forms in their cognitive, social and cultural
context,” as outlined by Verschueren (2001: 79). The identification of
traceable recurrent patters of discourse thus forms the core of this study of the
LY election coverage. These parliamentary elections were of special interest
to Taiwan and its media organizations, as they involved a wider context of
regional politics, historical, and socio-cultural processes. Hence, a good
understanding of the background to this political event was essential, even
though our research is not a study of the electoral campaign itself.
Contextualization of the most salient campaign issues surrounding the election,
such as the “name rectification” proposal forms the backdrop for our pragmatic
text analyses.

One more consequence of the basic premise that language use is bound by
context is a concern for not only the product of the journalistic activity, but also
the situational process of reporting, the ideological and cultural context from
which the news workers emerge and which constitute the producer/interpreter's
mental map of the social order (Van Dijk, 1989). News accounts are shaped by
the personal views of the journalists, who often also unconsciously select and
interpret a number of facts. As news is also a collective and organizational

Anthony Yuen, former editor-in-chief of the Taiwan News, and Patrick Kearns, assistant
managing editor at the China Post, both asserted in interviews, conducted with the author in
April 99, that the category of students of English, has gradually taken up the lion’s share of
readership by now. According to figures of an internal Taiwan News survey in 1998, 37% of
readership was taken up by the foreign community (comprising businessmen, foreign
representatives, scholars, teachers and students) and 63% by local readers. Half of the local
readership went to the category of college students, one third to college professors, 14% to
businessmen and 10% to government officials. Similar figures were given by Patrick Kearns
of the China Post in our April 1999 interview.



150 (EBERARER) F 44 % 40 (2008/ % F5)

product, it is shaped by routine occupational practices in an institutional setting
with specific performance demands guided by the relentless thrust for
readership as well as constraints of time and resources. Pressure is put on the
journalists to deliver copy within the strictest possible time limit. Additionally,
ownership, editorial guidelines and commercial pressures all play a role in the
news production process. Some of these factors will be briefly discussed in

section two.

Wider Socio-Political Context of Narratives

The contextualization of the narratives in terms of the wider context of
social structures and processes, as sketched in this section, does not mean to
give an exhaustive analysis of the key electoral issues and the contenders. It
merely aims to provide some background to the contentions made in this paper
and the news actors’ quotes referred to. The following topics deserve our
attention: key contenders, significance of LY elections, Taiwanese LY electoral
system and vote allocation schemes, exact result figures, constitutional reform
and last-minute campaign issues such as name rectification.

Key Contenders

Two ideologically opposed camps competed in a hotly contested race until
the last day before the elections: (a) the “pan-blue” alliance, for whom a
Chinese identity takes precedence over Taiwanese consciousness and who
advocate unification with China. For the KMT (Chinese Nationalist Party or
Kuomintang) this is less urgent than for the New Party and the People’s First
Party (PFP); (b) the “pan-green” camp, highlighting a distinct Taiwan identity
(Democratic Progressive Party, DPP), aspires to a diluted form of
“independence” for the Taiwanese citizens in realizing their own destiny and
fighting for their dignity as autonomous subjects on the world stage rather than



Media Panic or Media Manic 151

being marginalized by the international community. The Taiwan Solidarity
party (TSU) in a more extreme sense advocates de jure independence from
China. Throughout this paper we shall refer to these colors, blue and green, as
referential shortcuts for the respective alliances. The term “deep” (blue/green)
refers to the extremes of the political spectrum, i.e. the NP and PFP as well as
the TSU.

Significance of Local LY Elections

The elections were deemed to be of crucial importance particularly in view
of the heated debates around the legitimacy of Chen Shui-bian’s position as
president due to the shooting event on the eve of the presidential elections in
March 2004, which at the time of the LY elections, was still being investigated
by a truth commission, set up by the blue alliance. In response, the green camp
proposed to establish a “Taiwan truth commission” to investigate the cases of
social injustice perpetrated by the KMT martial law regime. The LY elections
were also perceived to be the ultimate chance for the blue camp to protect its
last bastion of political influence on the one hand and an opportunity for the
ruling party to break through legislative gridlock so that important bills could
be passed and government policies could be carried out.

Results in terms of Concrete Figures

Voter turnout rate was lower (59.16%) than previous LY elections (67.7,
68.1, 66.2% in 1995, 1998, 2001 respectively). These are the Central Election
Committee results:

1. The pan-green alliance maintained over 40% of popular vote (DPP: 37.98%
with 89 seats, up two from LY 2001+TSU: 8.28 % with 12 seats, down one
from last time). DPP and TSU together mustered 46.26 %, and 101 seats (up



152 (EBBERARER) F 44 % 40 (2008/ % F5)

two seats).? Green thus gained two seats and percentage of voter share
remained stable. Even though the social base for DPP support remained
strong, green fell short of its goal to win parliamentary control.

2. The pan-blue camp (KMT 34.90 % with 79 seats, up 11 from last time + NP
0.13% with one seat + PFP 14.78% with 34 seats, down 12 from last time)
together garnered 49.81% and 114 seats (down one seat).> Blue thus lost
one seat, but still kept its thin legislative majority. KMT won in voter share
and seats at the expense of its ally PFP, which lost both seats and voter
share.

3. Other candidates, including NPSU and independent contenders, together
canvassed 3.93% of the voter share.

The Taiwanese LY Electoral System and Vote Allocation Schemes

Owing to the multi-member district system with a single non-transferable
ballot, multiple contenders within the same party were vying for votes in each
district, which made candidate selection a game of chance. This explains the
emergence of vote allocation or rationing schemes, which is a complex
technique to help distribute votes evenly between candidates of the same
political group in a region by shifting portions of supporters’ votes from likely
winning candidates to ones found trailing far behind in opinion polls. These
schemes are especially designed to ensure a maximum number of parliamentary
seats.

DPP Administration’s Constitutional Reform Proposal

The R.O.C. constitutional reform proposal has been subject to diverging

The Central Election Committee’s vote percentages differ from the (unattributed) figures provided by
the Taiwan News: DPP: 35.72%+TSU 7.8% (together: 43.51%, 2.3% more than 2001 LY elections).
Figures according to the Taiwan News: KMT 32.8%+PFP 13.9%, which together with the NP
(0.13%) make 46.85% , 3% down from 2001 LY.



Media Panic or Media Manic 153

interpretations between the blue and the green camp. The former insists that it is
just another move to further independence whereas the latter claims the
proposal aims to make an ancient instrument of government, designed before
1949 for Republican China, more consistent with modern-day realities in
Taiwan. According to a government poll, the majority consider the current
constitution to be out of fashion (Fanchiang, 2005: 2). In an article promoting
the need for an entirely new constitution, created by the Taiwanese citizenry
and tailored to its needs, Shih refers to President Chen using the simile that
“Taiwan is currently like a child wearing a grown man’s clothes”. The R.O.C.
constitution was established for the vast population of China and the
administrative system of the country was grafted onto Taiwan by the KMT
regime without the consent of the people (Shih, 2004). The constitutional
amendment bill was endorsed by the legislature in August 2004 and a National
Assembly of 300 newly elected members was formed to ratify the bill on June 7,
2005.

Last-minute Campaign Issue of Name Rectification

The proposal to use the word “Taiwan” in its overseas representative
offices and state-owned enterprises became a campaign issue, first advanced by
the pro-independence party, the TSU, in a stronger version advocating an
“official” name change for the ROC itself. A softer version was later embraced
by President Chen, who unexpectedly announced his plan just before a TSU
rally the weekend prior to the polling day. The president’s public proposal to
alter the title of these overseas missions and state-owned enterprises sparked
strong reactions both on the domestic front by the blue camp as well as in some
circles of the U.S. Administration.* After Chen publicly pledged to launch the

The US State Department spokesman, Adam Ereli, criticized the proposed name changes as
follows: “These changes of terminology for government-controlled enterprises or economic
and cultural offices abroad, in our view, would appear to unilaterally change Taiwan’s status
and for that reason we’re not supportive of them” (Bradsher, 2004).



154 (EBBERATEFER) F 44 % 40 (2008/ % F35)

policy, the opponents on the domestic front (i.e. the blue camp) dismissed the
proposal as yet another election gambit but also heavily criticized it by warning
against this “independence-by-stealth” approach, i.e. moving one more inch
toward independence. Dropping the proper noun “China” in, for example, the
Taiwanese airline company “China Airlines,” which the green argue the foreign
community confuses with airline carriers from the PRC, is, as the blue alliance
has it, tantamount to gradual de-sinicization of the island. However, it is argued
within the green camp that choosing the term “Taiwan” over “R.0.C.” bears the
advantage of reality and would be a sign of true pragmatism. The new title of
convenience would not only prevent confusion, but could also offer Taiwan
more manoeuvring room and open doors for representation in international
organizations, such as the WHO.

It has to be acknowledged that this name rectification issue is far from new.
Changing the designation of the island’s overseas offices has been subject of
negotiations with the host countries for many years but used to be an extremely
low-key affair, without much fanfare not to ruffle Beijing’s feathers. Similarly,
the R.O.C. English-language government publications have gradually changed
their titles from “the Free China Journal/Review” to “Taipei Journal/Review” to
eventually “Taiwan Journal/Review” over the last five years. (Lams, 2006a:
253-57). Official changes in naming strategy were introduced gradually in the
second half of the last decade, first without much debate but by 2001 the
political climate was considered ripe enough for this topic to be openly
discussed even at government level.

Situational Context Utterer/ Interpreter

Our focus on context also requires a look into the situational process of
reporting, in particular the ideological and cultural environment within which
the news workers operate. The following lines sketch some brief background



Media Panic or Media Manic 155

information on ownership, publishers, and copy writers of the three papers
under investigation and look into their presumed readership.®

The China Post, the Taiwan News and the Taipei Times are the main
English-language papers published on a daily basis in Taiwan. Just as the
Chinese-language dailies are linked to political parties ideologically, if not
organizationally (Lo, et al., 2005), the English-language press has its partisan
affiliations. The China Post has been owned and published by the “mainlander”
family Huang,® with a strong KMT background, since it was founded in 1952.
The Taiwan News was formerly called the China News (Lams, 2006b: 147),
which since its first publication in 1949 was owned by the “mainlander” family
Wei until it was taken over by a large food conglomerate with a strong
Taiwanese identity, a process that took from 1997 to 1999. This name change
bears witness to the localization or “Taiwan consciousness” process (Lams,
2006a: 261; Lams, 2006b: 148) getting a strong foothold from the mid-90s
onwards. In 1999, a new contender in the field, the Taipei Times, was launched
and is owned by the founder of its sister publication, Liberty Times, one of the
top Chinese-language dailies, widely believed to be invested with a “pro-
Taiwan” ideology.

As to sources of news stories, the China Post most often uses wire stories
for their international news coverage and for domestic news relies more
frequently than the other two papers on foreign journalists. The other two
papers employ more local news writers, especially the Taipei Times, which has
assembled a team of Taiwanese reporters with overseas experience and who
fully understand the complexity of political and social life in Taiwan. The China
Post focuses strongly on foreign news, in particular from the U.S., and relegates

> More extensive information on the English-language press in Taiwan is provided in Lams

(2004).

The term “Mainlander” here refers to the immigrants from mainland China since 1945, when
the KMT retreated to Taiwan after losing the mainland in the civil war to the Communist
Party.



156 (GHBBERALEFER) H 44 % 40 (2008/ % F5)

its local news to the last page. This contrasts sharply with the Taipei Times and
the Taiwan News, which print their local news on the first pages of the

newspaper.

A crucial question deals with the reception side of the journalistic practice.
Exact figures of readership are hard to find and those provided by publishers are
usually inflated. Judging from the papers’ diverging ideological messages, we
argue that they are all trying to present a certain social order or ideology to the
foreign community in the R.O.C. and abroad so as to shape foreign opinion. Of
particular relevance to the present case study, however, is the fact that the
majority of this foreign readership does not belong to the voting constituency.
Judging from the saliency of the three papers’ discursive participation in
electoral campaigning activities, it must be concluded that a dual readership,
local Taiwanese citizens as well as foreign nationals, is targeted.

Textual Analysis Narratives

The analysis is divided into two main sections, the first one dealing with
the campaigning period from the day President Chen’s name rectification plan
was pronounced (7-11/12). The second part analyzes the post-electoral period,
in particular the way the poll results were framed (12-15/12).

Pre-Electoral Campaign Coverage

Perloff (1998) sees an election campaign as a conversation among the
political elite, the media, and the citizens about the future of the nation. This
transactional process can be understood as exchanges of influences among
various agenda-setters (Min, 2004: 192) Palmaru (2005) argues that election
campaigns are primarily communication campaigns, in that the distribution of
political information prior to elections constitute an important part of the
struggle for power. Following these arguments, a central research question in



Media Panic or Media Manic 157

this paper revolves around the question whether and how the Taiwanese
English-language dailies take part in the pre-election campaign by presenting
some particular issues in a way that caters to their own presumed reader
constituencies. Can we observe any frantic attempt to steer voting behavior or
do the papers present a balanced and in-depth analysis of all parties’
manifestoes, candidates’ platforms and/or other electoral issues? Do the papers
show any signs of panic in issuing warnings (or less conspicuously and more
indirectly publishing informative reports) about the competitive edge an
opponent might already have according to opinion polls? This is what we might
call indirect campaigning. Alternatively, do the dailies participate in negative
campaigning by reporting candidates’ discrediting of opponents? Is any caution
urged by making projections about a future, possibly dangerous, political
constellation when the opponent is given a popular mandate? Creating panic by
highlighting certain schisms within a society about political ideologies and
other polarizing issues such as identity and ethnicity allegiances can be a tactic
to evoke a certain sentiment of crisis in order to influence voting behavior
especially of swing voters.

Very much related to the above questions in that it presents the reverse side
of the same coin is the following query: is there any manic enthusiasm from the
part of the news workers to evoke a sense of discursive community and loyalty
by giving ample forum to public statements of their favorite candidate(s) or
party representatives and by using particular discursive strategies to disseminate
ideological messages of their preferred political party?

Amplifying Panic

In this section we make a distinction between indirect campaigning versus
negative campaigning. One way of engaging in the former type is creating a
sense of last minute crisis stemming from electoral experts’ estimations as well
as opinion polls about chances of securing seats per constituency. Negative

campaigning, meanwhile, can be seen at work when ample news room is



158 (EBBERARLEFER) F 44 % 40 (2008/ % F5)

provided to certain candidates who primarily discredit challengers rather than
presenting a clear platform and focusing on particular issues of concern for the
voters. Besides mudslinging, negative campaigning can also be cast in the form
of cautionary notes about future political chaos in the case of a victory for the
adversary.

1. Indirect Campaigning

Even though all three papers print detailed information about chances of
so-called frontrunners (popular incumbents) and weaker candidates with little
name recognition or newcomers (with parties’ instructions on how to follow the
vote allocation schemes), it is especially the Taiwan News which can be said to
excel in creating panic or issuing warnings about the estimated chances of their
favorite party (DPP) and those of the main competitors in the legislative race
(pan-blue alliance). These warnings are usually cast in a seemingly neutral
informative report, which, nonetheless, has the surplus value of providing all
the elements needed for the voters to help them “save” a particular candidate
who is reported to be on the borderline.

Throughout our sampling pre-electoral period (December 7-11) the TN
prints news articles spreading a sense of crisis not only in the pan-green camp
but also amidst the pan-blue alliance. The vote allocation scheme issued by the
KMT is not only reported to be a sign of their desperate thrust for a maximum
of seats but is also said to put greater pressure on the pan-green ticket. Only the
TN publishes a series of articles over several days which give a clear survey of
the most hotly contested seats in the following constituencies: two Taipei
districts where “green needs to win 16 seats to secure a legislative majority”—
these districts are said to be holding the “decisive votes” and the pan-blue camp
is said to be fighting hard (Shih, 2004a; Shih, 2004b); Chiayi city, where the
TSU/NPSU might siphon supporters away from the DPP (Wang, 2004c),
Nantou County, where the blue camp has a stronghold (Wang, 2004c), and
Changhua as well as Taichung City and County (Wang, 2004a). Once again, the



Media Panic or Media Manic 159

DPP is reported to “urge trust in their vote allocating system” in Taichung,
where four candidates have to be “saved” (Wang, 2004d). The TN also creates
panic by printing reports of KMT vote-buying in Yunlin county, which reduces
chances for the green ticket (Wang, 2004b). Ample forum is provided to the
Taitung County Magistrate, who urged constituents to vote for the DPP, which
is “very important to upgrade Taitung infrastructural projects” (Lu, 2004). In
Hualien, where the competition is said to be chaotic, the incumbent DPP
lawmaker reportedly made a last-minute appeal to be saved from loss (Lu,
2004). On the last day before the polls on Dec.11, the TN prints an article with
the message that a DPP victory in Tainan is “important to save President Chen’s
face,” as this is his hometown. Again the outcome is said to depend on how
voters follow the vote allocation instructions (Tsai, 2004).

Besides detailing instructions on how to follow the vote allocation
schemes to avoid major setbacks for the preferred alliance, other warnings are
also issued. For example, on the 11/12, the TN points at the DPP
overnomination of candidates in some areas, statistics which forecast that
neither camp will win and the fact that President Chen’s popularity might not
transfer to DPP legislative candidates. All these elements may serve as indirect
awareness raisers that every vote will count to help the green camp win a
legislative majority.

2. Negative Campaigning

Our findings indicate that caution is urged in all three papers by making
bold projections about a foreseeable disastrous political future of instability and
chaos if the opponent wins the ballot. In addition, all dailies participate in
negative campaigning by reporting and participating in candidates’ verbal
assaults on each other.

For the China Post, the most salient powerful means to deter voters from
electing candidates of the pan-green camp is the “China threat.” For the Taipei



160 (&HEMMETA) F445 - 540 (2008/%F5k)

Times and Taiwan News, doom lies in a pan-blue victory promising continued

political gridlock in the Legislative Yuan.

Constant warnings about the China threat if Taiwan abandons the official
goal of unification and declares independence tend to form a recurrent pattern in
the China Post, already pointed at in our former analysis of the Hong Kong
handover coverage in 1997. The CP subscribes to the idea of threat as
propagated by the KMT, which has been brandishing the weapon of imminent
danger to national security ever since General Chiang Kai-shek retreated to the
island of Taiwan. This particularly powerful weapon continues to be useful for
the current generation of KMT leaders, who are fighting to preserve a thin
majority in parliament, and to reclaim their lost executive power from the
current ruling party. The P.R.C. has indeed given them cause to worry given its
annual increasing military expenditure and number of missiles aimed at Taiwan.
Moreover, Beijing’s repeated warnings and the anti-secession law passed by the
NPC in March 2005 are intended to instil a sense of fear in the Taiwanese
population.

Whereas the green camp tends to downplay the China threat during that
particular electoral period, the blue alliance uses it as a tool to discourage the
electorate from “helping President Chen to damage the hope on survival of the
nation” (China Post, 2004a: 4) and to consolidate voter support for their own
candidates. Playing the China threat card serves to convince the Taiwanese
citizens as well as the foreign community that President’s Chen’s push for
constitutional reform and name rectification are moves that provoke Beijing and
are inherently detrimental to peace and stability in the region. The sense of
threat, as presented in the CP, escalates through recurrent warnings against an
explicit declaration of independence. By conjoining the two notions, the CP
frames Taiwan independence as an imminent threat in virtually every single

news article, comment and editorial of the sampling period, including the post-

! Lams, L., op.cit.



Media Panic or Media Manic 161

electoral coverage. Hence, the China threat represents the most dominant theme
in the CP narratives. In fact, the following equation is constructed: voting for
the green camp equals Taiwan independence, which means Chinese invasion
and devastating conflict (China Post, 2004b: 4). Even the U.S. is said to worry
about Chen’s “provocative” commissive speech acts, such as the promise to
rectify names of overseas missions and state-owned enterprises and to update
the R.O.C. Constitution to present-day realities. Several articles mention the
reaction of A. Ereli, U.S. State Department’s spokesman, against Chen Shui-
bian’s name rectification proposal as this would mean a unilateral change of the
status-quo. The Taiwanese president’s so-called “defiance” of this cautionary
advice from Washington and the warnings from Beijing is constantly
foregrounded in the CP.

Time and again, the discursive construction of this China threat equation is
debunked by the Taipei Times and the Taiwan News, which go through great
effort to undermine this framing practice, not only in editorials but also in news
articles quoting official sources claiming that changing the name of overseas
missions does not equal changing the official designation of the nation and that
the president has vowed to adhere to the promises made in his inaugural speech,
which are outlined in a news article by the TN on 10/12 about a press
conference by the DPP Secretary-General, Chang Chun-hsiung. Chang is further
quoted as stating: “As a leader, Chen has to coordinate diverging opinions and
he takes a responsible approach.” In addition, the large forum given to official
sources indicates that the TN endorses the official position.

As to the warnings about the future in the Taipei Times and Taiwan News,
both papers issue gloomy projections and warnings of continued political
gridlock and partisan rivalry in the parliament if a pan-blue alliance retains a
legislative majority. They forecast that Lien Chan’s proposal that the winning
party should form a new Cabinet will cause a constitutional crisis. A headline
(with subheading) at the top of a front page article in the 8/12 TT issue reads:



162 (SBEBMAETA) F445 - 540 (2008/%F5k)

“Chen blasts Lien’s ‘Cabinet’ idea/Destruction: green majority needed to make
much needed reforms and ensure blue doesn’t wreak havoc with country,” Chen
said.” The article gives a large forum to President Chen, outlining five crises
“that would continue to plague Taiwan if green fails to win.” The same warning
features in a headline on the front page of the TN 8/12 issue: “Pan-blue victory
to bring 5 crises, says president/ Chen warns of 2 governments in 1 country.”
Lien Chan’s proposal is interpreted as an indication of continued intimidation
and boycotting of government policies.

The China Post directs its attacks against President and DPP chair, Chen
Shui-bian, as well as his entire green administration, whereas the other two
papers target their arrows against KMT chair Lien Chan, PFP chair James
Soong, and the pan-blue legislators in general.? It feels like the Taipei Times and
Taiwan News still have old scores to settle in highlighting the wounds of Taiwan
history inflicted on the local population by the former KMT regime. Both
papers print antagonistic portrayals of the outgroup (i.e. pan-blue alliance and
China).

The China Post constructs the negative “other” through selective
quotations, reverberating KMT positions in line with perceived semantic roles,
with negative agency to the villain, and a preponderance of denigrating
comments, descriptions and negative attributes for the incumbent President
Chen and former President Lee. Interpretive framing of both personalities
contain overtly monolithic identifications of the “perpetrator” and are meant to
make readers adopt a negative attitude towards them. The most salient indicator
of this evaluative framing process is the fixed epithet “independent-minded” or
“pro-independence” preceding many references to President Chen.

President Chen is criticized in the China Post for a plethora of reasons, but

For an illustration, see Taipei Times (2004a: 8) which constitutes an indictment of Lien
Chan’s unconstitutional proposal to form the Cabinet if pan-blue wins the elections.



Media Panic or Media Manic 163

around this electoral period, two issues stand out: (1) Chen’s last minute
campaign proposal of name rectification as well as his vow to make the R.O.C.
Constitution more consistent with modern-day realities in Taiwan. As said
above, both moves have been framed by the opponents as tantamount to a
declaration of independence (see introductory contextualization); (2) the
“suspicious” circumstances of Chen’s presidential re-election on March 20,
2005.

Examples can be found across the different genres of narratives: news
stories, features, comments and editorials. To exemplify the first disparagement,
we refer to a news article on 7/12, in which a KMT legislator is quoted
depicting the “shrewd” electoral campaign as a “sophomoric scheme” used by
Chen to “fool” Taiwan voters. In the editorial of the same day Chen is called
“a separatist pursuing non-Chinese statehood,” which promises a “military
showdown to break the status quo sooner or later.” Even Washington is
censured for “conniving at Chen’s insistence on more trappings of statehood
and for having given Chen a free hand to provoke China and whip up separatist
sentiments.” Both Lee Teng-hui and Chen are called “reckless leaders” as they
do not endorse the “one China” principle. In a comment in the same day’s issue,
Chen is attacked for not repairing the cross-strait relations and for his excessive
military spending proposal.’

Chen’s credibility is further undermined when in a report about a KMT
press conference, KMT chair Lien Chan gets the floor in defending his proposal
to replace the Premier should the blue alliance win the elections. Even though
the Constitution does not allow parliament to make up the Cabinet as Taiwan
does not have a parliamentary system, which is an argument brought forward by

The Chen administration deems this arms procurement deal with the US critical for defensive
purposes. It claims that the proposed purchase also serves to prove to the US that Taiwan is
willing to invest in its own defence (an issue which was being questioned in some US
circles). The bill has been blocked several times by the pan-blue majority in the Legislative
Yuan as it is perceived to be overpriced in times of economic recession.



164 (EHBERARLEFER) F 44 % 40 (2008/ % F5)

Chen Shui-bian and highlighted in both the TN and the TT, the CP still
preserves ample news room to Lien Chan’s comment on Chen’s “verbal
attacks” concerning the Cabinet proposal in the following question: “Can the
president refuse to respect a parliamentary majority?” The negative
connotational value of the verb “refuse” combines with the semantic role of
agent attributed to Chen.

Quite significantly, when the Taipei Times and the Taiwan News report the
same press conference, other quotes by the same news actor are chosen. In the
TT, Lien Chan is reported to remain “low key on the question about the
controversial call for a new Cabinet.” The TN does not report this part of the
press conference but focuses on how Lien Chan defends the KMT campaign
strategy (i.e. conservative nominating policy and vote dividing scheme) against
criticism from PFP, KMT and NP candidates. A sense of crisis is apparent in
Lien Chan’s argument, “the KMT has no choice but to try out a measure to
capture as many seats as possible.” The TT also refers to Lien’s statement that
this particular KMT campaign strategy to check Chen’s “recklessness” is the
reason for his guarded optimism about a blue victory. The keyed form
“recklessness” indicates editorial distancing from the quote itself.

Lien Chan’s reference to KMT strategy is missing in the China Post’s
coverage of this press conference, as his attacks on Chen take precedence, for
example: “The elections will give a chance to take a no-confidence vote on
Chen” and further accusations insinuating that Chen is an illegitimate president.
The editorial of the next day, headlined “Chen losing trust of a long-time ally”
once again focuses on Chen as a devotee of Taiwan independence. In a news
report on 10/12 about a DPP press conference, analysts remark that “Chen’s
aggressive strategy might fetch dividends, but alarm China and Washington.”
The same day’s editorial describes the president as a “populist by calling for
people to back his politically charged rectification plan and to be undaunted by
all opposition from Washington and Beijing.”



Media Panic or Media Manic 165

The second reason why the pan-blue opposition (and therefore the CP,
which reverberates its ideological perspective) frantically lashes out at
President Chen is its doubt about the legitimacy of Chen’s re-election as
president on March 20, 2005. Indeed, the pan-blue camp has not yet accepted
defeat and articles abound in the CP about the special Truth Commission set up
to investigate the “mysterious” shooting event on the eve of the presidential
election. Not a day goes by without a reference to the Truth Commission
investigating the “mysterious” two bullets garnering Chen sympathy votes and
the government’s “boycotting” of its smooth operation. Chen is not only called
a disloyal president for abandoning the “R.0.C.” but he is also presented with
the deprecatory epithets of the “bullet/lame duck” president.?

By contrast, the Taipei Times quotes former president Lee Teng-hui in a
news article about the launch of a Chinese dissident’s book “Value of
Independence,” taking the opportunity to pan the KMT for “manufacturing their
own truth” (Huang, 2004a).

Manic Propagating of Favorite Party/ Ideology

Enthusiastic promotion of the paper’s own political viewpoints is realized
in various ways, for example by giving a special forum to upbeat political
speeches of their favorite candidate(s) and by using particular discursive
strategies to spread the political platform of their preferred party. This is clear
in the rhetorical argumentation patterns of editorials and semiotic messages of
illustrations and cartoons. Additionally, the reporting of favourable forecasts
and opinion polls about their preferred party’s chances also helps galvanize

10 Although the China Post (2004c, 4) does not venture into directly predicating these attributes
to the President, two indirect references to these terms in consecutive paragraphs may
resonate in the readers’ minds. “He needs to rid himself of the infamous title ‘bullet
president’ given to him by skeptics who allege that two mysterious bullets fired on him on
election eve helped him win the presidency by a razor-thin, 0.22 percent margin”; “The
president is seen as a lame duck” [author’s mark].



166 (EHBERHMmEER) %445 % 44 (2008/ & F5%)

people’s support for the latter. This tactic tends to undermine the afore-
mentioned strategy of creating panic in order to mobilize undecided voters to
help save some borderline candidates. But as both strategies (creating panic and
euphoria) are two sides of the same coin, they are utilized concurrently in all
three papers albeit in different degrees.

All papers predict stability if their favorite party brings home the winning
ticket. For example, the China Post argues that given the China threat in the
case of a “green” victory and the fact that Beijing favors the pro-unification
KMT and PFP parties, a blue legislative majority offers the best chances for
stability and peace in the Taiwan Strait (China Post, 2004c: 4). The Taipei
Times and the Taiwan News, by contrast, predict the end of legislative gridlock
if the ruling party is also given a legislative majority. The TN gives considerable
newsroom to the MAC chair, stating that a green majority will force China to
deal with Taiwan and is therefore good for cross-strait relations. These are types
of quotes which tend to debunk the China threat argument. A comment in the TT
suggests that voting for green will serve the voters’ interest best as this will be
“conducive to promoting good governance, efficiency, stable party competition
and a unified country under the theme “Taiwan first’” (Liu, 2004).

Given their mission statement to bring the Taiwan story to the foreign
community, the Taipei Times also frequently focuses on the media’s role and
features several articles not only condemning the local vernacular media outlets
for being driven by press conferences and sensational news and for viewing
news as a partisan affair to be controlled by the establishment, but especially
criticizing the foreign media for being tools to be manipulated and for
misrepresenting Taiwan’s policies. Examples are provided of headlines and
story leads in Reuters and AFP articles in a large TT feature on how “the GI1O
[Government Information Office] hurts Taiwan’s image” (Bishop, 2004). The
Reuters’ headline of Aug 4 reads “Can Taiwanese Chen’s provocation of China
be stopped?” and the AFP story lead of Nov 22 goes as follows: “In a move



Media Panic or Media Manic 167

likely to anger China, Taiwan’s president has vowed to push through a new
constitution describing the island as an independent state and threatened to hold
a referendum on Taiwan’s future.” The TT feature explains that President Chen
did no such thing, but on the contrary vowed repeatedly not to address issues of
sovereignty in the new constitution. Moreover, considering to hold a
referendum on an issue such as “one country, two systems” is deemed to be a
far cry from holding a referendum on independence. The same argument is
repeated in a TT’s front page article quoting US scholars who, while
commenting on the electoral results, cite the need to fight the foreign media’s
spin (Huang, 2004b).

Further examples of the “Taiwan first” ideological stance of the TT are its
editorial on 13/12, a news article on 15/12, and two comments on 14/12. In a
letter to the Editor, the TT gives news room to an Australian reader, who claims
the term “R.0.C.” has become irrelevant and refutes the KMT’s complaint
about “Chen’s maneuver in his independence-by-stealth campaign.” To this
foreign reader, Chen’s rectification plan is simply the DPP’s way of erasing the
fallacy that is the R.O.C.

Post-Electoral Result Coverage

This section examines whether there is continuity in ideological
perspective of the three dailies once the electoral results are released. Do the
papers adhere to positions defended in the pre-electoral period or can we
observe more or less subtle shifts in perspective when the expected results did
not meet the expectations? How is the electoral outcome perceived and
presented? The following sections examine whether any “positive” result will
prompt image reinforcement and perhaps lead to manic euphoria and,
conversely, whether any electoral “setback™ will be minimized in a panicky
effort of image rebuilding and/or whether it will lead to introspective reflection
of possible causes leading to this perceived defeat.



168 (EBEBMAETA) F 445 540 (2008/%F5})

Reinforcing Image for the Ingroup by Maximizing Opponent’s Setback

Our prime attention in this section goes to the China Post as it perceives
and consequently portrays its favorite alliance to have won the elections. The
other two papers, which diverge from the CP in their interpretation of the result,
are dealt with in this section for comparative reasons only.

1. Manically Blowing Up Victory for “Us” and Defeat for “Them”

Labeling the poll results as a “victory” for the opposition and “defeat” for
the ruling party sets the tone for the China Post’s interpretation of the results.
Lien Chan is said to be calling the elections a “triumph for the R.O.C./KMT.”
When comparing the CP’s headline on the front page of 12/12: “Opposition
wins majority in poll/Pan-blue grabs 114 seats; President Chen concedes defeat
after DPP wins 101 seats” with the top headline of the Taipei Times “Pan-blues
retain majority” and the Taiwan News “Pan-blues retain majority,” the
difference between the terms “win” and “retain” stands out.

The framing of the result in the CP rests on its interpretation in terms of
divergence from expected figures and is thus not anchored on absolute figures.
The latter, indicating a decrease of “blue” seats in comparison with the previous
LY election outcome and a gain of the majority of seats as well as the largest
vote percentage by a single party, the DPP, are neglected in the CP.
Nevertheless, considering the green camp’s anticipated projections, the result
can be viewed as a “failure to meet its expectations” for the DPP. Essential here
is the additional specification of what constitutes the object of the failure.
Whereas the CP does not specify this object, the other two papers, who diverge
from the CP in their interpretation of the result, draw the attention to this
particular object of failure. The CP’s overlexicalization of terms belonging to
the semantic field of “defeat” exemplifies the editorial perception and framing
of the results for the pan-green alliance (China Post, 2004d). In the rare
occasions where the DPP’s gain is actually mentioned, like in the front page



Media Panic or Media Manic 169

news article on 13/12, this gain is evaluated with the belittling term “only.”

Constructing the significance of the outcome as the popular will saying
“No to Chen, Yes to China, and Yes to the pro-status quo of pan-blue” gives the
CP more legitimacy and renewed strength to amplify its negative portrayal of
Chen and his DPP administration. The red thread of “Chen vilification” and
“China threat” running through the pre-electoral coverage continues to be
woven into the post-election narratives. In all four editorials, accusatory
remarks against Chen and Lee Teng-hui prevail.

We note a marked contrast between the China Post and the Taipei Times
when discussing Chen’s resignation as DPP chairman in their editorials on
15/12 (China Post, 2004e: 4; Taipei Times, 2004b: 8). Whereas the CP posits
that he offered his resignation under pressure, the TT applauds Chen’s gesture
to step down and is called a model personality for his political accountability.
The same message is reverberated in the 15/12 editorial of the TN, which sets
up the president’s courageous determination in the face of electoral setback
against other leaders who have refused to concede successive defeats (i.e. Lien
Chan and James Soong) (Taiwan News, 2004a: 6). In the TN front page article
on 14/12 Chen is said to have insisted on taking full responsibility for the defeat
and on 15/12 it is reported that some city and county mayors oppose his
resignation. A front page article in the TT on 15/12 reports that Chen has
realized he “had to serve as a president belonging to all of the people and
willing to reconcile with the opposition parties” (Huang, 2004). The divergence
between descriptive frameworks of Chen in the TT/TN and the CP is
particularly striking.

2. Reflecting on Factors Leading to Poll Outcome

The China Post does not proffer its own analysis until the second day after
the elections and even then do opinions of foreign analysts, especially U.S.
scholars, and foreign media reports earn primacy over analyses by local



170 (EBBERARLFER) F 44 % 40 (2008/ % F35)

politicians, think tanks and academia. In fact, the emphasis on the figure of
Chen precludes any in-depth analysis of other factors contributing to the voters’
decisions. In the CP editorial on the first day after the elections, Chen is said to
have made two faux pas: ordering the name change and defying Washington as
well as alienating the R.O.C.’s diplomatic friends. In an article on the next day
entitled “DPP’s poor showing due to overconfidence: analysis” a new
explanation of the final outcome, namely overconfidence, is introduced but not
without giving floor to foreign analysts reiterating the DPP’s overly radical
platform with the destabilizing name change campaign theme and the TSU’s

extremist image.

A comment on that day, entitled “New poll deals Chen a serious blow”
casts the elections as a choice between blue and the pro-independence cause,
thus starting from a taken-for-granted premise about the green cause, which is
simply equated with independence. The blame for the DPP’s setback is entirely
put on President Chen throughout the newspaper’s post-electoral coverage.
Presenting this result as his personal defeat, as an interpretive article on 13/12
illustrates (Hung, 2004), reinforces the blue camp’s doubts about Chen’s
presidential victory in March. Current defeat is taken as a proof the president
received last-minute sympathy votes in his bid for the presidency. The same
interpretive article further states that “result shows that Chen pushed the
envelope too far by calling for too much de-sinicization” [authors’ mark]. The
verb “show” is a more outright statement than the tentative alternative
“suggest.” Chen is said to have scared not only his own electorate, but also
Beijing and Washington with his proposal for a new Constitution and the name
rectification. The CP thus foregrounds its interpretation of the electoral result as
the electorate’s rejection of the green agenda. Only one comment on 13/12 in
the CP’s post-electoral sampling period hints at another reason for the pan-
blue’s victory, viz. the effective use of electoral tactics, rather than an actual
enlargement of the blue power base (Fang, 2004: 4). Precisely this argument is
foregrounded in the other papers, which also quote KMT officials advancing the



Media Panic or Media Manic 171

same analysis.

Restoring Image by Minimizing Ingroup Setback and Outgroup Success

In contrast with the previous paragraphs, this subpart discusses how the
Taipei Times and the Taiwan News interpret the outcome, considering their
preferred alliance did not gain a legislative majority as anticipated. When one
takes the target as standard to evaluate performance, the green camp can be said
to have suffered a serious blow. The following two subsections outline how
both papers depict the results in their attempt to recover damage and probe into
the factors determining the outcome.

1. Frantically Playing Down Defeat for “Us” and Victory for “Them”

Both the Taipei Times and the Taiwan News argue that the social base for
DPP support has remained strong, which they view as a sign that DPP is
becoming more firmly entrenched in Taiwan’s mainstream. It is frequently
pointed out that the DPP remains the largest party in the LY. On the micro-
syntactical as well as macro rhetorical level, we note that the green *“success” is
often fronted before other sentence components or at the beginning of the text
or paragraph (Taipei Times, 2004c: 8). This strategy obviously undermines any
“blue” attempt to claim victory. Meanwhile, the paper refrains from casting the
result for the DPP in terms of defeat. The subtitle of the TT front page story on
12/12 reads: “DPP gained two seats, well short of its pre-electoral hopes and
conceded last night.” The green camp thus only falls short of its ambitions of
gaining a legislative majority. Therefore, the noun phrase “poorer than expected
performance” is preferred to the debatable term “defeat” with its negative

connotation.

Findings of the textual analysis suggest that the Taiwan News accounts
follow this particular interpretation of the poll results, in choice of news sources
as well as in metapragmatic framing. For example, a quote of DPP Secretary



172 (GBBERARER) F 44 % 40 (2008/ % F5)

General Chang Chun-shiung in a news article on 15/12 shows that the result
should be considered “not as good as expected and could not be considered a
defeat nor said to be a major blue victory” (Engbarth, 2004b). While in a front
page news article of the TN on 15/12 about Chen’s resignation as DPP chair the
president admits that “not achieving the anticipated result is a loss” (Engbarth,
2004a), another article in the 12/12 issue carries the headline “DPP calls LY

election result a ‘failure’” (Wang, 2004e), where this very interpretation is
metapragmatically undermined by the inverted commas. In addition, fronting

lexical terms with positive connotations (e.g. “strengthening its legislative

clout,” “remaining the largest party,” “winning a majority of votes”) is a

strategy to highlight the DPP’s accomplishment.

Conversely, the success of the opponent is minimized by framing it as a
“slight” majority, the impact of which should “not be exaggerated” (Taiwan
News, 2004b: 4). Furthermore, on 12/12 the TN writes that the KMT victory
comes at the expense of its partner, the PFP, which lost several seats. Therefore,
the end result for the pan-blue alliance is said to be a loss of one seat. The poll
outcome is interpreted as an indication that people want moderation. Hence, the
TN argues against extreme advocacy of sensitive issues, such as sovereignty,
“which need to be launched when time is ripe and in a more subtle way to resist
annexation by China” (Taiwan News, 2004b: 4).

Concerning the post-electoral portrayal of the “other,” The TN and the TT
join the CP in continuing their pre-electoral discursive practice of discrediting
the opponent. Their scapegoats are still the chairmen of the opposition camp,
KMT chair Lien Chan and PFP chair James Soong. Time and again, Lien Chan
is condemned for not accepting defeat in the presidential election, for being
power-thirsty and refusing to resign from his KMT chairmanship, for inciting
ethnic divisions, and for proposing an unconstitutional Cabinet reshuffle. The
former KMT-regime as well as the current blue legislators keep being depicted
negatively, as a TT editorial on 13/12 demonstrates in its outspoken dismissive



Media Panic or Media Manic 173

appellations such as *“thugs, thieves, fraudsters” whom a *“disappointing
majority casts their votes for” (Taipei Times, 2004d: 8). This sentiment is
echoed in the TN editorial on the same day (Taiwan News, 2004c: 7). A
determining factor in the feeling of frustration with the five-decade long KMT
regime has been the so-called unlawful way in which the KMT’s assets have
been accumulated, i.e. their “black gold” and fraudulent corruption practices.
This is yet another theme often repeated in both papers’ post-electoral reports.
Unsurprisingly a news article in the CP on 15/12 metapragmatically undermines
the portrayal of these assets as “allegedly” “inappropriately” obtained by the
use of distancing quotation marks (China Post, 2004f: 20). The CP actually
reports the contrary, viz. the KMT is said to now have financial woes. The TT
and TN also level criticism against the KMT by letting James Soong vent his
anger at the so-called KMT’s failure to honor its cooperation accord with the
PFP. The CP’s narrative, on the contrary, preserves negative agency for the PFP
instead.

Concerning forecasts about the local impact of the elections, all three
papers wonder whether some items on the legislative agenda will now remain
mired in the partisan gridlock, as they foresee continued animosity and mistrust
between the two camps. However, only the TT and the TN focus in great detail
on the current 33 bills that need to be passed in the last LY session of its term.
Some of these relate to major construction projects, but also to more sensitive
issues such as ill-gotten party assets and the weapons procurement bill. The
latter concerns a proposal of arms purchase from the US, which the government
says is badly needed for its national defence but has been blocked repeatedly by
the blue LY majority. Much as the two papers prefer to move on to the reporting
of every-day issues of concerns for the local population, the CP prefers to start
dreaming about the remote future, i.e. the next chances for the KMT to
recapture power in the 2005 mayoral elections, 2007 LY polls and 2008
presidential elections.



174 (GBBEBRATEFR) F 44 % 40 (2008/ % F35)

One more significant difference between the CP and the other two papers
lies in reporting a seminar hosted by the Formosa Foundation where Taiwan
was urged to rebuild trust with the USA. Whereas the CP insists that the US
distrust was caused by Chen’s controversial name change plan, the other two
papers quote arguments of U.S. scholars explaining the annoyance of
Washington in terms of the gridlock on the arms procurement bill. Again this
contrast between the papers fits the general picture of diverging ideological
positions sketched so far.

2. Reflecting on Factors Leading to Poll Outcome

Whilst the Taipei Times offers a more balanced coverage of all voices in
the news reports on the first day after the election (with a clear distinction
between arguments of “the winners” and “the losers,” each receiving a full page
spread), the Taiwan News reserves its first-day coverage of the results for
quotes of the green camp, which contrasts significantly with the China Post’s
focus on quotes of the blue alliance, apart from the foreign observers’ analysis.
As from the second day, however, a better balance of perspectives in the news
reports appears in the TN.

Introspective reflection about the green camp’s erroneous tactics as likely
causes for the result as well as excuses can be found in both papers (TN+TT). A
variety of variables affecting performance are provided in the TN editorials of
12 to 14/12. This makes a difference with the CP, which prefers to adopt a
primarily ideological view of the result while disregarding the complexity of
factors involved in LY elections. The variables range from the complexity of the
LY electoral system (Taipei Times, 2004c: 8), erroneous campaign tactics,
success of vote allocation strategy for the opponent (Hsu, 2004: 1), voter
fatigue (Taipei Times, 2004c: 8), to the perceived DPP’s inability to mobilize its
moderate backers due to Chen’s last minute electoral strategy (Engbarth,
2004b). Chen is believed to have stirred a sense of crisis by stressing sensitive
and high-profile ideological issues related to national identity and sovereignty.



Media Panic or Media Manic 175

As campaign issues these were deemed to be too extreme. “More subtle
methods are needed to defend Taiwan sovereignty and resist annexation by
China” (Taiwan News, 2004d: 7).

Further reasons are said to be the failure to forecast KMT’s strong
networks at grassroots level and vote-buying in southern and rural districts
(Taiwan News, 2004b: 4; Taiwan News, 2004c: 7). According to the TSU
chairman, cited in the TN on 12/12, the LY election is only a local election,
whereby most candidates are chosen on the basis of their close relations with
the people.* As such, the result has nothing to do with what ideology is most
widely accepted by the people. Other arguments point at an ineffective
crackdown on electoral fraud and the KMT’s last-minute promises to pass nine
major bills on legal and economic reforms (Hsu, 2004). In addition, rallies “are
said to have been overwhelmed” with the star personalities of the President and
Vice-President at the expense of local candidates. Further reasons include
voters’ disappointment because DPP government has not sufficiently realized
the aspirations of long-time supporters in terms of promoting social equity and
redressing injustices from authoritarian KMT regime (Taiwan News, 2004c: 7)
as well as a misreading of Chen’s slogan and mixing it up with the TSU’s more
extreme campaign issue to rectify the official designation of the country (Lin,
2004). Finally, “the green camp is said to have misjudged the difference
between a presidential election, revolving around symbolic issues of identity
politics and a legislative election,” focusing on bread-and-butter basics. (Taipei
Times, 2004d: 8). Therefore, especially the TN perceives the rectification issue
as an inappropriate campaign theme and as “source of failure to secure majority
win” (Wang, 2004f). Unlike in the CP, no indication was found that the TN
argues against rectification as such. In several news articles and editorials alike,
its perception on this matter is that there is no need for a public approach on the

' This argument was also advanced by several people during vox-pop interviews with the

author (Dec. 2004).



176 (GBBERAREFR) F 44~ % 40 (2008/ % F35)

issue, “given the country’s past success in quietly changing official names or
promoting civil groups to participate in international organizations under the
name ‘Taiwan’” (quote DPP legislator in Wang, 2004f).

This sudden spotlight on the name rectification campaign issue once the
results are out demonstrates a change in the attention the TN gives to this theme
prior to the elections. Yet, this does not mean that the TN adopts an
ideologically different perspective. Its pre-electoral editorials already argued in
favour of moderation, but the TN initially refrained from giving this
rectification issue explicit emphasis, probably preferring to remain on the fence.

Spending a sizeable amount of news room on all of the above variables
determining voter behavior and poll outcome suggests that both the TT and the
TN provide a more in-depth analysis than the CP, even though arguments of
image reinforcement for the green camp tend to prevail. That the CP is
nonetheless also aware of these contentions will be proven in the following
subsection on debunking the opponent’s claims. It can be concluded that the CP
deliberately chooses to highlight its own interpretive framework, as the poll
outcome indeed offers a long-awaited chance for those harboring ideological
allegiances with the blue camp to claim that its platform carries popular
support.

Conclusion

Our findings sustain the argument that facts and interpretation in election
reporting are freely mixed. According to Patterson, “interpretation provides
the themes and the facts illustrate it. The theme is primary; the facts are
secondary” (Patterson, 1993: 67). By foregrounding election results in
metaphorical “win/lose” game terms, media coverage presents interpretations
rather than giving the bare election figures themselves. In this sense, politics are
framed as a strategic game rather than as a debate on issues, which are merely



Media Panic or Media Manic 177

presented as political tokens in the struggle for power (Patterson, 2000). In the
China Post’s pre-electoral coverage, the newspaper’s ongoing vilification of
Chen and its choice of strongly loaded terms with negative connotation amass
to convey a scary sense of crisis in the case of a green victory scenario. In its
post-electoral narratives, the paper presents Chen’s electoral strategy as having
stirred a sense of crisis by stressing sensitive ideological issues related to
national identity. Voters are presented as having been frightened by Chen’s bold
statements about achieving a distinct Taiwan identity and changing the
denotational label for Taiwan’s overseas representative offices and state-owned
enterprises. For the CP, Chen’s radical de-sinification agenda has elienated
middle voters. The name rectification issue also takes center stage in the Taipei
Times, but, contrary to the CP, it is adamantly defended throughout the corpus.
The Taiwan News reserves judgement on this issue until the second day after the
elections, when the theme pops up in the electoral results’ analyses as one of the
major factors contributing to the electoral setback for the green camp. However,
both the TT and TN invoke public support for Chen’s rectification plan and
publish several illustrations of laborers protesting in favor of this name change,
even before Chen launched his proposal.

In general, what this study demonstrates is that the three English-language
papers in Taiwan participate in the LY campaigning process and highlight a
preferred ideological perspective in their analysis of the poll results in line with
their pre-electoral stance. By trying to steer voters in a certain direction during
the pre-electoral period, especially in the editorials, the three papers must deem
the local Taiwanese audience, constituting a part of their hybrid readership, at
least as important as their other presumed reception channel, the foreign
community, which is not part of the voter constituency.

Judging from the many quotes of political actors’ speeches during press
conferences and mediatized campaign rallies, it is clear that the latter are using
the media to influence voting behavior. The study thus demonstrates a



178 (GBERAREFR) F 44~ % 40 (2008/ % F5)

symbiotic relationship between politics and journalism. Both news makers and
news workers need and use each other. Although the three papers under
investigation can be said to adhere to the journalistic rule that accusations are
followed by an opportunity to counter them, they all tend to give more
prominence to those sources congruent with their own preferred ideological
orientation. In other words, the papers seek to combine their editorial
partisanship with the arena role of the media in the marketplace (Allern, 2007)
in giving some news space to major political adversaries, only these do not all
get the same treatment.

Whereas the ideological line of the China Post clearly follows a KMT,
pro-Chinese (re)unification stance, the Taiwan News defends perspectives taken
by the DPP. On the surface, the Taipei Times seems to give a more balanced
coverage of all news players in their news articles, yet it also engages in
ideologically inspired framing practices. Its coverage is based on a Taiwan-
centric, anti-KMT and anti-Chinese identity. The focus of the TT on local
Taiwan politics is also reflected in its extensive use of domestic journalists and
sources, emphasis on local observers’ analysis of the elections, positioning of
local news in front of the newspaper in contrast with the CP, which relegates
local news to its last page and uses agency services and foreign reporters more
extensively.®? The emphasis in the CP lies more strongly on foreign affairs, in
particular the U.S. and this is illustrated in its first day’s coverage of the poll
results, which zoom in exclusively on foreign observers’ comments, besides
Lien Chan’s reactions.

12 During a dialogue with Prof. Stephan Feuchtwang at the author’s lecture at the London

School of Economics (28 Feb. 2008), Feuchtwang wondered whether these media, because of
their keen interest in foreign perspectives on Taiwan, might well perform as a “self-
manufactured mirror,” in which the Taiwanese society is recognized in the way these media
want it to be recognized. Hence, trawling foreign agency reports, even about news in Taiwan,
could give them a reassurance in the face of Taiwan anxiety about its place in the
international order.



Media Panic or Media Manic 179

A common strategy in the three papers can be found in their macro-
structural marginalization of themes that are deemed ideologically divergent
from their partisan line. In addition, the opponent’s point of view is often
criticized or explicitly debunked, indicating a high degree of metapragmatic
awareness of discursive power in framing social reality. Where the CP portrays
a blue majority in parliament as a welcome counterbalance to the reckless Chen
administration, the pan-blue legislative majority is presented in the TT and TN
as obstructing the DPP government policies.

Besides a convergence between the three papers in adopting structural
discursive strategies, this study identified only one point in common concerning
content, viz. strong criticism of the weak political campaigning, said to be
rhetoric-heavy, missing any constructive and clear proposals. The three papers
strongly condemn the contenders’ inflammatory statements and mudslinging at
each other as well as the use of ideologically divisive and the use of
ideologically divisive topics as campaign themes at the expense of bread-and-
butter issues voters care about.

To conclude, the three newspapers take part in priming public opinion and
steering voter behavior through indirect and negative campaigning and using
interpretive frames to analyze poll results. They thus engage in the same
discursive practices of the candidates and their supporters on the campaign trail,
which they so adamantly criticize. Is the pot calling the kettle black?



180 (&BEMMAEFA) F445 - 540 (2008/%F5k)

References

Allern, S.  2007. “From Party Press to Independent Observers? An Analysis of Election
Campaign Coverage prior to the General Elections of 1981 and 2005 in Two
Norwegian Newspapers.” Nordicom Review, No. 28, pp. 63-81.

Asp, K. 2007. “Fairness, Informativeness and Scrutiny: the Role of News Media in
Democracy.” Nordicom Review, No. 28, pp. 31-49.

Bishop, M. W. 2004. “The GIO is Hurting Taiwan’s Image.” Taipei Times, Dec. 8,
p. 9.

Bradsher, K. 2004. “Late Pre-Election Surge by Taiwan Separatist Party Is Setting Off
Alarm Bells.” New York Times article reprinted in the International Herald Tribune,
Dec. 9, p. 4.

China Post. 2004a. *“The Governed Are the Losers.” (Editorial) Dec. 12, p. 4.

China Post.  2004b. “Campaign Momentum Unlikely to Ensure Big Gains for DPP.”
(Editorial) Dec. 8, p. 4.

China Post. 2004c. “Today’s Election Is Crucial in Many Ways.” (Editorial) Dec.
11, p. 4.

China Post.  2004d. “Chen Takes Steps Towards Reconciliation.” Dec. 15, p. 1.

China Post.  2004e. “Chen Faces Governing Crisis After Major Poll Setback.” (Editorial)
Dec. 15, p. 4.

China Post.  2004f. “Vision Key to KMT, PFP Future Merger: Soong.” Dec. 15, p. 20.

Engbarth, D. 2004a. *“Chen Bows out as DPP Chairman.” Taiwan News, Dec. 15, p. 1.

Engbarth, D. 2004b. “DPP Cites Overconfidence and TSU as Causes for Election
Setback.” Taiwan News, Dec. 15, p. 1.

Fairclough, N.  1995. Critical Discourse Analysis. London: Longman.

Fanchiang, C. 2005. “DPP Leaders Summarize Wish List for Stage 2 Constitutional
Reform.” Taiwan Journal, June 17, p. 2.

Fang, W. 2004. “More Political Confrontation in Store for Taiwan.” China Post, Dec.
13, p. 4.

Hsu, C. 2004. “Vote Allocation, Nomination Strategy Won Out.” Taiwan News, Dec.
12,p. L.

Huang, J. 2004. “Chen Stands Down as DPP Chairman.” Taipei Times, Dec. 15, p. 1.



Media Panic or Media Manic 181

Huang, T. L. 2004a. “Koo Blasts US for ‘Arrogance.”” Taipei Times, Dec. 9, p. 3.

Huang, T. L. 2004b. *“US Scholars Cite Need to Fight Foreign Media’s ‘Spin.”” Taipei
Times, Dec. 13, p.1, 4.

Hung, J. 2004. “Chen Defeated in Parliamentary Elections: Analysis.” China Post,
Dec. 13, p. 19.

Lams, L. 2004. Reporting the Hong Kong Handover: A Pragmatic Analysis of News
Coverage in Comparative Taiwanese/Mainland Chinese Perspective. Ph.D.
dissertation, University of Antwerp.

Lams, L. 2005. “Language and Politics in the Chinese English-Language Newspaper
The China Daily.” The Stockholm Journal of East Asian Studies, \Vol. 15, pp. 117-37.

Lams, L. 2006a. “Shifting Roles of GIO in Taiwanese International Propaganda Affairs
and Domestic Media Control,” in D. Fell, H. Kléter, and Chang Bi-yu, eds. What Has
Changed? Taiwan Before and After the Changing in Ruling Parties, Studia
Formosiana 4, pp. 243-63. Wieshaden: Harrassowitz Verlag.

Lams, L. 2006b. “A Pragmatic Study into Ideological Investment of the ROC English-
Language Newspapers from a Diachronic Perspective,” in National Chiayi University,
ed. NCYU Inquiry of Applied Linguistics, pp. 147-73. Taipei: Crane.

Lin, P. 2004. “DPP Needs Humility, Pragmatism.” Taipei Times, Dec. 14, p. 8.

Liu, Kuan-teh. 2004. “DPP Must Balance the TSU Effect.”” Taipei Times, Dec. 9, p. 8.

Lo, V. H., J. M. Chan, and Z. D. Pan.  2005. “Ethical Attitudes and Perceived Practice: A
Comparative Study of Journalists in China, Hong Kong and Taiwan.” Asian Journal
of Communication, Vol. 15, No. 2, pp. 154-72.

Lu, Chia-ying. 2004. “Legislative Battle Toughens up in Taitung, Hualien Counties.”
Taiwan News, Dec. 10, p. 2.

Min, Y. 2004. “Campaign Agenda Formation: The News Media in the Korean
Congressional Election of 2000.” Asian Journal of Communication, Vol. 14, No. 2,
pp. 192-204.

Palmaru, R. 2005. “The Accumulation Effect: the Print Media’s Impact on Estonian
Elections between 1999-2003.” Nordicom Review, Vol. 26, No. 2, pp. 35-52.

Patterson, T. E.  1993. Out of Order. New York: Vintage.

Patterson, T. E. 2000. “The United States: News in a Free-Market Society,” in R.
Gunther, and A. Mughan, eds. Democracy and the Media: A Comparative Perspective,
pp. 241-65. Cambridge: Cambridge University Press.

Perloff, R. M. 1998. Political Communication: Politics, Press, and Public in America.



182 (&BEBMAEFA) F445 - 540 (2008/%F5k)

Mahwah, N.Y.: Lawrence Erlbaum.

Shih, C. F.  2004. *“Conditions Must Be Set for a New Constitution.”  Taipei Times, Dec.
13,p. 8.

Shih, H. C. 2004a. “New Factors Could Hurt DPP in Winning Votes in Taipei City.”
Taiwan News, Dec. 8, p. 3.

Shih, H. C. 2004b. “Taipei County Seen Holding Decisive Status in Election.” Taiwan
News, Dec. 9, p. 2.

Taipei Times. 2004a. “Enough With This Horror Movie.” (Editorial) Dec. 7, p. 8.

Taipei Times. 2004b. “Responsible Leaders are Essential.” (Editorial) Dec. 15, p. 8.

Taipei Times. 2004c. “Election Result a Product of the System.” (Editorial) Dec. 12,
p. 8.

Taipei Times. 2004d. “More Work Needs to Be Done.” (Editorial) Dec. 13, p. 8.

Taiwan News. 2004a. “Chen Must Rebuild Leadership.” (Editorial) Dec. 15, p. 6.

Taiwan News. 2004b. “Chen Must Listen to Moderate Voices of Taiwan Voters.”
(Editorial) Dec. 12, p. 4.

Taiwan News. 2004c. “DPP Must Refocus Reform Appeal.” (Editorial) Dec. 13, p. 7.

Taiwan News. 2004d. “DPP Needs Political Upgrade.” (Editorial) Dec. 14, p. 7.

Tsai, Ting-l1.  2004. “Poll Victory in Tainan Seen as Matter of Face for Ruling DPP Party:
Pan-Green Camp Expects to Take 9 Seats.” Taiwan News, Dec. 11, p. 2.

Van Dijk, T. A.  1989. *“Social Cognition and Discourse,” in H. Giles and R.P. Robinson,
eds. Handbook of Social Psychology and Language, pp.163-83. Chichester: Wiley.

Verschueren, J.  1999. Understanding Pragmatics. London: Arnold.

Verschueren, J.  2001. “Predicaments of Criticism.”  Critique of Anthropology, Vol. 21,

No. 1, pp. 59-81.
Wang, C. M. 2004a. “DPP Faces Test in Changhua and Taichung.” Taiwan News, Dec.
7,p. 2.

Wang, C. M. 2004b. “Despite Yunlin County Scandals, DPP Still not Assured of
Majority.” Taiwan News, Dec. 8, p. 2.

Wang, C. M. 2004c. “KMT-PFP Strain Seen Emerging in Chiayi County.” Taiwan
News, Dec. 9, p. 2.

Wang, C. M. 2004d. “DPP Urges Trust in Vote Allocation Scheme.” Taiwan News,
Dec. 10, p. 2.

Wang, C. M. 2004e. “DPP Calls Legislative Election Results a ‘Failure.”” Taiwan
News, Dec. 12, p. 2.



Media Panic or Media Manic 183

Wang, C. M. 2004f. “Low Turnout Reflects Alienated Voters.” Taiwan News, Dec. 13,

p. 1.
Wodak, R., and M. Meyer. 2001. Methods of Critical Discourse Analysis. London:

Sage.



184 (GHBEBRAREFR) F 44 % 40 (2008/ % F35)

18 % %R %fP IR BB &
B 638 52 27 B 60 3b 5 5 SO 2R 4k 2R L

Lutgard Lams

LERBSMEER ARSI ER S RIEHR

w2
= B IR > F t@g[:&férjﬁ R LIRS
E}'lﬁ%ﬁ%?ﬁ%’%@ﬁ (AR P B S FOAet B R - BRI 9
??F(EI*JHI [k ;1%?5'15/% SRR T RG] u[? fd > EI M
Bl o (B8 FEER S 0 T 2004 & f[1# N@S«'E&'ﬂ{ A i RV
R »wpﬁ3¢1vﬂ%ﬂ7 1B o 0
ERR L] ﬂ?fﬁrf{%ﬁlrﬁ%%ﬁﬁfﬁduﬁﬂ F Bl od A g up
PIFFFEREO B SRS LY FI ﬁ’fﬁ'w’i& U%L%” SR
%*’u%@%ﬁﬁ%’—wa“wbméﬁﬁ i
G s i‘% HT o Yl S ’ﬁr‘@%d}r °
il 2004 F F[fﬁﬁj B AR IR A 10 FLVFRE NT’?3%&'
%¢%%§%$#%§WW%@%éfﬂmh

BIRT ol b - BOEIAE - BBE - FHIE s
TP - { IR R



